pátek 3. září 2010

Proč je Mafia 2 tak divná hra?


Pokud se zajímáte o herní svět, nebo jste před lety hráli původní hru mafii která vás chytla za srdce určitě, už jste si toho hodně přečetli o Mafii 2 - a možná už i vyzkoušeli.

Také já jsme nemohl odolat vyzkoušet hru na kterou se těším už od prvního dohrání prvního dílu. A vzhledem k tomu jak rozporuplně je hra na internetu hodnocena pokusím se sepsat své vlastní postřehy a hodnocení.



Demo

Demoverze hry vám ukáže nejprve váš domov (jeden z mnoha) který je sice graficky perfektní, ale zábavnosti hry moc neprospívá - mimo povyných činností jako oblékání nebo spánek můžete maximálně pouštět vodu z kohoutku nebo ve sprše.

Následně vám hra ukáže cca 1/4 města kterou si můžete během 10 minut projet a pokochat se. Když dojedete na místo určení následuje jedna z nejzábavnějších misí ve hře kdy během 10 minut postřílíte desítky lidí a pokusíte se ujet policistům. Demo je zakončené akčním videem kdy je hlavní hrdina obklíčen z jedná strany policejním zátarasem a z druhé strany policejní kolonou, pak se obrazovka setmí a slyšíme jen řev kol. Bohužel takto zajímavá a akční scéna v celé hře není.

Plná hra

Jak bylo napsáno asi ve všech recenzích první 1/3 hry se prakticky nic neděje - plníte tutoriální mise, jezdíte sem, tam...prostě nic velkého. Mnozí to považují za neodpustitelný herní přečin, mě to ovšem nevadí. Herní nudu plně vynahradí perfektní dobový tématický výběr hudby. Ve hře si můžete naladit cca 4 stanice a pocit když projíždíte zasněženým městem a k tomu vám hraní americké pecky na téma zimy, sněhu nebo mrazu je to krásné.
V čem je problém? 

Jak jsem napsal v úvodu, Mafia 2 není rozhodně perfektně hodnocená hra, na otázku proč není zas tak těžké odpovědět. 
Smysl pro detail vs. pohled na celek.

Herní prostředí je neuvěřitelně detailní, daleko více než v jedničce. Všude narazíte na plakáty, NPC které si odehrávají rozhovory, zajímavé situace, neopakující se interiéry.
 Diversita prostředí je prostě obrovská. Naproti tomu nechápu jak kontrolou kvality mohla projít většina mysí v podobě v jaké jsou teď.
Smysl pro detail se jasně odrazil v ve hře jako celku, respektive v misích a nedomyšlenostech či nedodělcích. Například: Pokud vezete autem svého parťáka Barbaru (což děláte téměř furt) tak při každém překročení rychlosti, jízdě na červenou nebo havárce vám řekne jednu asi z třech hlášek o tom ře jeho bavička umí ídit nacož mu odpovíte. Celá tato soustava opakujících se rozhovorů se opakuje za cestu městem klidně 5-6 krát a degraduje to postavu vašeho nejbližšího společníka na idiocký zaseknutý gramofon. 
Další věc co by kontrolér kvality neměl dopustit je absolutní plýtvání hráčovým časem. Proč při množství detailů které jsou tvůrci do hry schopni dodat je hráč nucen po každé misi se vracet do svého obydlí kde musí vylézt až 3 podlaží a kliknout na postel. Nebo proč v některých momentech v naprosto nudných nezajímavých lokacích je hráč nucen s postavou se pomalu ploužit místo běhu, například ve vězení když ve hře je tolik neskonale propracovanějších zajímavějších a interaktivnějších lokací kam hra hráče vůbec nenaviguje. Výsledek je že ani po druhém dohrání nezná hráč město tak dobře jako v jedničce po prvním. Proto musím souhlasit s většinou recenzí když řeknu: Promrhaný potenciál.
Nebudu rozpitvávat další problémy jako krátkost hry a podobně, na vině je samozřejmě kromě samotného konceptu mísí i dnešní doba. Stejně jako u filmů nejsou v módě filmy typu Kmotr kde 3 hodiny koukáte na  dokonalý film a necháte se unášet příběhem ale spíše hloupoučké akční (pokud to jde tak komedie) na které za pár minut po shlédnutí zapomenete. Nemůžeme se proto divit že tvůrci hráče nutí pomalu proběhnout celou hrou jako uragán a tím stírají práci svých kolegů kteří tvořili exteriéry. 

Další věcí která stojí za zmínku je zákon, tedy policie která byla v původní Mafii suprová a dalo by se říct že i smrtící. Ve dvojce tomu tak není. I pokud naštvete policii na maximální úroveň, pár jich pozabíjíte a zůstanete na místě další nepřejdou. Ve městě narazíte na pár barikád ale nikdo po vás nejde.A pokud si vypůjčíte obrněný vůz kterých jezdí po silnicích desítky získáváte rázem nesmrtelnost. Jak vidíte na screenshotech níže, jakmile jednou nastoupíte do obrněného vozu můžete klidně jít AFK protože i když do vás střílí mnoho policistů z automatických zbraní vy jste happy. Nikoho ani nenapadne vás vytáhnou z vozidla!

Shrnutí

Mafia 2 rozhodně není špatná hra, v mnoha ohledech je vynikající, v mnoho nudná a nezábavná. Záleží s jakým očekáváním k ní usedáte. Jak jsem uvedl v úvodu její hlavní problém je přílišné soustředění na detail místo pohledu na celek. Například v jedné misi se vaše oblečení ušpiní od zvířecích vnitřností a po dokonč
ení mise mají všechny postavy na ve městě se kterými můžete komunikovat nepříliš lichotivé narážky na váš smrad. Od pumpaře počínaje, přes automechanika, příběhové postavy, prodavačky po policisty konče. Této propracovanosti si ovšem prakticky ani nevšimnete když jedete rovnou domů jak vám hra nakazuje.
Naopak naprosto chybí základní navigace ve městě, díky GPS která vás stále vede jste ochuzeni neuvěřitelným způsobem. V Mafii 1 když jste projížděli městem mohli jste průběžně vzpomínat na události které jste prožili jako misi na místě kde se právě nacházíte. Mohli jste se podle toho orientovat -a hle tady je ten hotel který jsem vyhodil do luftu, teď už vím kudy mám jet... Dvojka vám hrozně ulehčí v tomhle ohledu díky GPS život, a také ho ochudí způsobem který sami nechcete. 
Abych to shrnul...těžko se dá předvídat nakolik kvalita DLC které na nás čekají ovlivní celkovou kvalitu hry, já doufám že velice a že vývojáři zapracují na zpětné vazbě s hráči protože vývojáři proště špatně odhadli jak má vypadat finální produkt a pro koho je určen a pokusili se vyhovět všem.


Edit: Za dokonalou simulaci dálničního provozu a zácep autory obdivuji, stejně tak za prktotiny tipu že když vystřelíte okénko u řidiče nemusíte se zabývat s odemykáním zámku auta:)


















Žádné komentáře:

Okomentovat